Audiofil álmok — és a realitás

Koscso Ferenc
3 min readSep 28, 2023

--

Képes lehet-e valaki olyan igényes zenehallgató rendszert összerakni magának, ami hosszú távon is, eszközök cserélgetése nélkül teszi lehetővé, hogy élvezhesse otthon kedvenc zenéit, azok formátumától, forrásától függetlenül? Több, mint 30 éves rendszerintegrátori tapasztalataim szerint ez csak türelemmel, tanulással és a folyamatok megismerésével lehetséges, ha a szerencsét nem számítjuk.

A stúdiók működésének, a hangfelvétel készítés, utómunka, masztering technikai részleteinek megismerése azért is fontos, hogy realisztikus elvárásaink lehessenek magunkkal, a környezetünkkel, a vágyainkkal szemben.

A My Reel Club 2018-ban ezért is indult (akkor még egyszerű stúdió látogatásként, Matók István és a Digital Pro Stúdió közreműködésével), hogy ezeket a kérdéseket felvessük az érdeklődő audiofilek számára és lehetőséget adjunk kicsit a színfalak mögé látni.

Ebben segít október 14-én kora délután majd Etter Balázs hangmérnök az idei kiállításon. Előadásában az élő zenei esemény dinamikai viselkedéstől indulva (rögzíthető-e az a maga teljességében?) eljutunk majd a hallgatási környezet kialakításának fontosságáig, szó lesz az „álmokról”, vagyis, arról, hogy reálisan mit is várhatunk el a modern hangfelvételektől, ahhoz képest, amit keresünk audiofilként bennük.

Nem meglepő, hogy Balázs is a Hifi Magazin lelkes olvasója volt tizenévesen:

„1976-ban ismerkedtem meg az első — édesapám által vásárolt Philips — akkor még HiFi lánccal…a torony csak később lett divat. Azonnal magával ragadott a hangzás és a hangtechnika, lelkes olvasója lettem a Hifi Magazinnak, és onnantól az iskolai bulikat is együtt csináltam egy szintén lelkes osztálytársammal. Érettségi után egy kis szerencsével a Magyar Rádióba kerültem technikus asszisztensi pozícióba a zenei stúdiókba. Végig járva a szamárlétrát közel 10 évig dolgoztam ott pop és szimfonikus, kórus és jazz felvételeken, valamint rádióműsorokon, élőadásokon egyaránt (Komjáthy György „Csak Fiataloknak” stb.) Még az analóg, szalagos korszakban kezdtem, így komoly gyakorlati ismereteket szereztem az analóg, majd később a digitális hangtechnikában. A Rádió után megalapítottam a saját hangstúdiómat, ami az első hazai kimondottan post-produkciós hangstúdió volt, rádió és Tv reklámok hangutómunkájára kialakítva.”

///Szerkesztői megjegyzés:

Balázzsal ekkor találkoztunk először (1992-ben), az akkori cégem (Vektor Rendszerház Kft) volt a Soundstation DAR hazai disztribútora és demóztuk náluk a DAR hangutómunka és felvételi rendszert///

„10 évet töltöttem a nagyon stresszes és koncentrált „High End” reklámiparban nemzetközi megrendelőknek szolgáltatva, (Shell, Coca Cola, Procter and Gamble) majd ezzel párhuzamosan indult és újabb tízen évre beszippantott a filmhangutómunka, a sokcsatornás filmhangkeverés, zörejezés, sounddesign. Ehhez kapcsolódóan 2002-ben, építettem az első, az állami szférától (Mafilm) független digitális, számítógépes rendszeren alapuló, a Dolby Labs. által akkreditált hazai filmhangstúdiót (Gaston), majd az összes azóta épült új hazai Dolby (és THX) akkreditált filmkeverőterem tervezésében, és építésében részt vettem. Gyakorlatot szereztem a stúdióépítés, és kivitelezés területén.

Dolgoztam zenekari hangosítási területen, koncertfelvételeken.

Jelenlegi munkahelyem a Magyar Nemzeti Múzeum, ahol önállóan látom el a rendezvényhangosítási feladatokat, nemzetközi tudományos konferenciák, kiállítás megnyitók, sajtóesemények alkalmából. Felelősségem az audió rendszerek üzemeltetése, fejlesztése, a hibátlan működésének a biztosítása.

Oktattam, vizsgáztattam, OKJ Hangtechnikus szakközépiskolai tanfolyamokon, és jelenleg is tartok tanfolyamot a MOME-n de szívesen részt veszek a lehallgató rendszerek és termek tökéletesítésében, fejlesztésében, akusztikai építés-kivitelezésben.”

Elérhetőségek, honlapok:

babaacoustics.com

hangoktatas.hu

craft-mome.hu

--

--

Koscso Ferenc

Solutions for Broadcast and Streaming System Integration, VR/AR/AI, Pro AV, High-End Audio, Inventor of My Reel Club Project